HKVY:n hallitus kokoontui 9.1.2023

15.1.2023

Vanhempainyhdistyksen hallituksen vuoden ensimmäisessä kokouksessa keskusteltiin yhteistyömahdollisuuksista Hämeenkylän seurakunnan edustajien kanssa. Samalla tehtiin myös katsaus vanhemmille tehdyn kyselyn vastauksiin ja hyödynnettiin näistä tulleita ideoita kevään suunnittelussa. Yhteistyön tavoitteena on löytää yhteisiä keinoja tukea vanhemmuutta ja edistää oppilaiden hyvinvointia. Keskusteluissa päädyttiin ideoimaan keväälle teemailtaa ja tästä tiedotamme myöhemmin lisää.

Vanhempainyhdistyksen kyselyn vastausten perusteella hyvinvointia voidaan tukea mm.

• Vanhempien ja lasten yhteisöllisyyden vahvistamisen avulla, esimerkiksi yhteisten tapahtumien ja teemakeskusteluiden kautta. Yhteisiä tapahtumia voisivat olla kevät- ja joulutapahtumat, joihin myös lähialueen asukkaat olisivat tervetulleita osallistumaan.
  • Koulun oppilaiden luokkarajat ylittävä yhteistyö ja toisten auttaminen lisäisi koulun sisäistä yhteisöllisyyttä.
  • Aikuisten läsnäolo koulun arjessa on tärkeää, esimerkiksi matalan kynnyksen keskustelumahdollisuus ja hiljainen tila rauhoittumiseen.
  • Konkreettisia tapahtumaehdotuksia olivat mm. eri ammattialojen edustajien tapaaminen ja kyselytunti-tyyppiset tilaisuudet, oppilaiden myyjäiset ja harrastusten sekä taiteilijoiden vierailut
  • Terveyteen ja hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota. Riittävä uni ja säännöllinen ruokailu, oppimisvaikeuksien huomioiminen, keskittymisrauha ja kiusaamisen vastainen aktiivinen työ koettiin tärkeinä.

Muita kokouksessa käsiteltyjä asioita olivat yhdistyksen vetoomus kaupungille koulun läheisten liikennejärjestelyiden parantamiseksi ja liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Hallituksen jäsenet ovat osallistuneet yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kokouksiin, sekä VanVaryn vuosikokoukseen, lisäksi keskusteluja käynnistetään muiden alueen koulujen vanhempainyhdistysten kanssa hyvien käytäntöjen jakamiseksi. Kokouksen päätteeksi keskusteltiin myös vapaaehtoistoiminnan käynnistämisestä oppilaiden hyvinvoinnin tueksi.

Yhdistyksen jäsenmäärä on vuoden alussa 104 aktiivista jäsentä, kiitos kaikille teille, yhdessä olemme enemmän!

Seuraava kokous pidetään ma 13.2.2023 klo 18 Hämeenkylän koululla. Kokous on kaikille avoin, tervetuloa mukaan.